PRVÝ ŽELEZNIČNÝ CESTOVNÝ PORIADOK NA SLOVENSKU



Prvý železničný cestovný poriadok na Slovensku spoznali obyvatelia Bratislavy už v roku 1840. Vtedy sa totiž začala prevádzka na konskej železnici z Bratislavy do Jura a v roku 1846 ju predlžili cez Pezinok a Modru až do Trnavy a Seredi. Prvá bratislavská stanica stála neďaleko dunajského nábrežia približne v miestach neskoršieho hotela Carlton.

Viadukt na prvej slovenskej konskej železnici
Viadukt na prvej slovenskej konskej železnici Bratislava - Trnava pri Cíferi



V roku 1848 spojila už prvá parostrojná železnica Bratislavu s Brnom, Prahou a Viedňou a v roku 1850 cez Nové Zámky s Budapešťou. Vtedy vznikla stanica na mieste, kde dnes stojí bratislavská hlavná stanica.

Parostrojná železnica
Príjazd prvého vlaku do Brna v roku 1839


V dobe, keď neboli ani železnice, ani autobusy, vyzeral cestovný poriadok prirodzene inak ako dnes. V jednej takej knižočke o „cestovných príležitostiach" z roku 1831, ktorá je prapredkom našich cestovných poriadkov, sú vymenované stanovištia verejných fiakrov, drožiek ťahaných koňmi, cestovné poriadky dostavníkových a poštových spojov i s cenami cestovného a miestami, kde sa prenocuje. Nezabudlo sa tu ani na furmanov, ktorí dovážali tovar do blízkych i vzdialených miest a s ktorými vtedy cestovali hlavne študenti, učni, tovariši a vidiečania.

pozrieť staré cestovné poriadky alebo pohľadnice

Späť

Cestovný poriadok Aktuál


Späť na hlavnú stránku - Cestovný poriadok Aktuál